onsdag 31 december 2014

En recension av 2014

När himlen håller på att sprängas i ett färgglatt glitter passar jag på att tänka igenom det år som vi nu sätter punkt för.

Jag ägnar en tanke åt alla de 730 gånger som jag borstat tänderna, och är glad över att jag fortfarande inte haft ett enda hål. Jag känner mig nöjd och belåten med de 1100 måltider som jag ätit, och att jag inte blev fetare än så här. Och av årets 8760 timmar har jag sovit cirka 3000 timmar och jobbat över 2000 timmar, känns skönt att det inte var tvärtom. Dessutom har jag även hunnit med dessa höjdpunkter:

Drömresan
Jag skojar ofta om att jag är en gammal kvinna som fastnat i en ung kvinnas kropp, och jag fick ännu ett bevis på det när vi skulle uppleva vår drömresa. När vi klev ombord på planet som skulle ta oss till Dubrovnik stack det bara upp vita och grå huvuden bakom varje säte. Det var jag och Mikael, plus 100 pensionärer, 
som äntligen skulle få uppleva paradiset på jorden.




Körkortet
Den allra varmaste dagen i juni träffade jag en snubbe från trafikverket. Jag tog med honom på en liten åktur i en vit golf och vi kom överens om att jag hädanefter skulle rulla fram genom mitt liv istället för att gå. Jag har nog aldrig någonsin upplevt en mer förlösande känsla än den att ha klarat sitt körkort. Jag har nog heller aldrig känt mig så uttömd, både på pengar och tårar.



Bilarna
Den som trodde att kostnaderna drastiskt skulle minska efter att körkortet var betalat och klart trodde fel. Jag trodde fel. För vad ska jag med ett körkort till om jag inte har en bil? Och med tanke på att vår förra bil träffade på en tjuv nere i det låsta garaget och förlorade alla fyra däck, stereon och andra betydelsefulla motordelar så var vi så illa tvungna att skaffa oss ett nytt fordon. Vi gick och köpte en blå Volvo, fin och besvärlig. Vi fick lämna tillbaka den efter ett par månader av ren frustration och tog med oss en Passat hem istället. Det är en fröjd att glida fram genom livet i den.





Lily
Familjen utökades ytterligare under detta år. I oktober åkte syrran i ilfart till BB för andra gången, och kom hem med ett litet knyte ett par timmar senare. Knytet hette Lily och än en gång fick livet en mening och jag drabbades av extrem livslust.


Det som inte syns i denna lista av höjdpunkter är de saker som gick mindre bra. Här syns inte vilket jävla slit jag la ner på mitt körkort, hur nära jag var på att ge upp och hur stor den slutgiltiga summan blev. Här syns heller inte att resan, den fantastiska och bästa resan någonsin, bestod av två treo om dagen för att jag skulle kunna vara vaken. Här syns heller inte orsaken till våra bilar är rejäl otur, och att det slukat en del av vårt huskonto. Här finns heller inget spår av alla de drygt hundra migräntabletterna jag petat i mig, som många gånger uppstått av stress och rädslan för att inte räcka till på jobbet.

Hur som helst, tack till alla inblandade som varit med och gjort detta år till ett av de bästa! Det är höjdpunkterna som jag tänker minnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar