onsdag 1 januari 2014

Min nya bok

Jag undrar hur många som googlat på "snabbaste sättet att gå ner i vikt" idag? Jag undrar hur många som åt bakis-pizzan samtidigt och lovade sig själva att 2014 ska innehålla mindre mängder alkohol?  


Alla år avslutas alltid med dunder och brak, ett par centimeter för mycket runt midjan och en jävla massa konstiga idéer över hur nästa år ska vara.
Den första januari är dagen då många liv skall förändras, göras om och rättas till. Man slår fan inte upp ögonen till ett nytt år på morgonen, utan till ett helt nytt liv!

Någon sa att man ska se det nya året som en oskriven bok, och det är den första januari som man fattar pennan och börjar skriva. Man avgör helt själv vad boken ska handla om och hur den ska sluta. Min bok ska vara en själv hjälps-bok där man kan lära sig allt som vad livet handlar om och vad som är viktigt. Man kommer bland annat kunna läsa om hur man gör för att jobba skiten ur sig, att det är viktigt med motion, att man ska tänka på vad man äter, att det är viktigt att skratta och umgås samt att hinna få en stund för sig själv. Nedan följer en liten tjuvkik på några av min nya boks kapitel:

  • Livsglädje - Lär dig att ta vara på livet och dig själv, det gör att det blir enklare att skriva en uppföljare.
  • Kärlek - Ta inte bara vara på dig själv, utan på alla andra också. Sluta ta folk för givet och visa uppskattning.
  • Vänskap - Lär dig att ta hand om de vänner du har, du behöver dem och dem behöver dig.
  • Arbete - Lär dig att jobbet inte är det viktigaste i livet, men se till att göra ditt absolut bästa och sträva efter att utvecklas.
  • Upplevelser - Inte för att avslöja för mycket, men detta kapitel kommer innebär allt från ullaredsbesök till utlandsresor.
  • Framtidsplaner - Lär dig att tänka ett steg före. Du påverkar din egna framtid hela tiden.

    För att boken ska bli så bra som möjligt behöver jag göra en del efterforskningar, till exempel:
    •  Börja träna. Jag vill verkligen kunna ta mig upp till tredje våning där jag bor utan att se stjärnor. Jag vill sätta igång med yoga på allvar för jag tror att det passar mig utmärkt.
    •  Boka minst en resa. Det är i skrivande stund oklart om vart vi ska åka, men att se sig om i världen är nyttigt och lärorikt.
    • Umgås. Jag lovar och svär på att jag ska utsätta mig själv för mer sociala sammanhang för att dela med mig av, och ta del av, skratt, tårar, drömmar och motgångar.
    • Jobba. Det är roligt att jobba och jag tänker jobba rejält, dock tänker jag sluta med att prioritera jobbet framför mig själv och min hälsa.
    • Läsa andra böcker. Det kan vara skönt att byta värld ibland.
    • Spara pengar till hus. Lev fattigt nu för att kunna leva rikt senare.


      Jag kommer att skriva ut delar av min bok här, för den som är intresserad.


      Gott nytt år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar